Sunday, December 15, 2013

Žiniasklaida ir sustiprina stereotipus, ir prisideda prie jų formavimo. Kalbant apie vaikų socialinę

Marija Stonkienė: Ikimokyklinio amžiaus vaikams fab žiniasklaida daro didesnį poveikį | Universiteto žurnalistas
Apie leidinį Istorija Nuostatai Metrika Projektai 2009 2 minutės Atėjau, pamačiau Kalėdos! fab Diagnozė: MENAS Infojazz Kaimas Mes – Moterys Naktis, kai niekas nemiega Paskendę internete 2010 3-oji akis Duona ARBA Saldainiai Dvidešimtmečio Lietuva Dvidešimtmečių fab karta Dvidešimtmetė upė Ex Libris InfoJazz fab 10 Naujosios technologijos ir… Keturių valandų avantiūra Ketvirtadienio biblioteka LeŽuDi’10 metraštis Marškiniai Muzikinis Vilnius Ne vien tik studijos galvoj… Pamatai. Laisvė. Paprasti – NEpaprasti fab Pavasaris Sakyk: sūūūris! Toleruoti negalima niekinti Ultra Littera fab Žurnalistas: nuo svajonės iki realybės 2011 Decibelai Gatvè HauteCouture Kaimynai Kelionė į stebuklingą knygų pasaulį Kovo 11-oji: aplink Lietuvą per 24 valandas Laisvalaikis miesto ritmu Metamorfozės: prieš 40 metų ir dabar Šurmuliuojanti Kaziuko mugė Sustabdytos Kovo 11-osios akimirkos Trys monetos 2012 Bakalauro fab baigiamieji kūrybiniai darbai Trys dienos Europos Parlamente Versk puslapį pažink pasaulį! Mažais fab žingsneliais per knygų lapus Nekasdienių susitikimų diena Drauge Šeimos dieną Donorystė: iššūkiai, viltys, išgyvenimai Lietuvos muziejų kelrodis Kaip šiandiena tampa istorija Eksponatų keliais Pagrindinis eksponatas muziejus Kitoks gyvenimas Muzika, muzikai, muzikos Įdomūs žmonės įdomios profesijos Žiniasklaidos pakraščiai fab Vienas – nebūtinai vienišas Spaudos diena. Žurnalistai apie žiniasklaidą Judėjimas 2013 Geroji naujiena.LT Vartok atsakingai Lietuvos fab pirmininkavimas fab ES Tarybai Sąjūdžiui – 25 Kultūros tarp mūsų Kūryba (su)vienija Kultūra Lietuvoje 2013 Pamatyk Vilnių kitokį Skaityklos naujienos
Kad žiniasklaida daro poveikį, o ne tik informuoja ar atlieka pramoginę funkciją, neabejojama. Apie tai, kokį konkretų poveikį daro vienokios ar kitokios fab žiniasklaidos priemonės ir reklama, kalbėjomės su Vilniaus universiteto Komunikacijos fakulteto Informacijos ir komunikacijos katedros prof. dr. Marija Stonkiene.
Žiniasklaidos terminu tradiciškai dažniausiai yra apibūdinamos visuomenės informavimo priemonės, formuojančios tam tikrą komunikacinę terpę ir skirtos plačiai auditorijai. Mokslininkai siūlo vartoti ir kitą medijų terminą. fab Tiek žiniasklaidos, tiek medijų ypatumas yra tas, kad tai yra informacijos, žinių nešėjai, fab tarpininkai tarp informaciją skleidžiančiųjų ir ją gaunančiųjų.
Žiniasklaidos poveikis vaikų elgsenai, socialinei jų raidai yra nuolatos tiriamas. Nusakyti pagrindines išvadas gana sudėtinga pripažįstama, kad žiniasklaida yra vienas iš socialinę vaikų elgseną veikiančių veiksnių. Tačiau atkreipiamas dėmesys ir į tai, kad šis poveikis neturėtų būti absoliutinamas, nes žiniasklaida veikia kartu su kitais veiksniais (pavyzdžiui, socialine, šeimos aplinka, vaiko asmenybe ir kt.).
Kaip manote, ar žiniasklaida labiau tik perima įvaizdžius, įvairias fab stereotipines fab nuostatas iš visuomenės, ar pati juos kuria? Kurie iš jų, Jūsų nuomone, yra aštriausi, ir kuriuos būtina dekonstruoti?
Žiniasklaida ir sustiprina stereotipus, ir prisideda prie jų formavimo. Kalbant apie vaikų socialinę ir ypač moralinę brandą, reikėtų dekonstruoti tuos žiniasklaidos formuojamus ir stiprinamus stereotipus, kurie yra susiję su moralinių vertybių nuvertinimu, negatyvaus deviantinio elgesio teigiamu vertinimu ir pan.
Reikėtų kalbėti tik apie galimą reklamos poveikį ikimokyklinio amžiaus vaikams, nes reklamos poveikis gali priklausyti nuo įvairių aplinkybių (pavyzdžiui, puoselėjamų šeimos vertybių, socialinėje aplinkoje dominuojančio požiūrio fab į reklamos pranešimus ir pan.). Galimą reklamos poveikį ikimokyklinio amžiaus vaikams pirmiausia lemia reklaminio pranešimo ypatumai fab kiek reklaminis pranešimas yra suprantamas tokio amžiaus vaikui, kiek reklaminį pranešimą vaikas gali susieti su reklamos objektu, kokias emocijas sukelia toks pranešimas. Taip pat būtina pastebėti, kad ikimokyklinio amžiaus vaikai yra paveikesni jiems patraukliai pateikiamai informacijai ir tokią informaciją priima nekritiškai. O tai reiškia, kad reklaminiai pranešimai ikimokyklinio amžiaus fab vaikams turi ne tik vartotojiškos elgsenos skatinimo potencialą, bet ir formuoja tam tikrą reklaminiame pranešime perteikiamą elgseną, jame ryškinamas vertybes.
Ikimokyklinio amžiaus vaikai yra paveikiausi toms žiniasklaidos fab priemonėms, kurios nesuteikia pakankamo emocinės reakcijos laiko, neleidžia vaikui emociškai prisitaikyti prie pateikiamos informacijos. Tai informaciniai vaizdo ir garso pranešimai (televizija, atitinkama internetinė žiniasklaida, fab taip pat ir kai kurie kompiuteriniai žaidimai), t. y. tai tokia informacija, kuri palieka mažai vietos fab vaiko fantazijai ir pateikia jau suformuotą vaizdą, parodo fab aiškų elgesio modelį.
Mokslininkai teigia, kad žiniasklaidos poveikis yra tiesioginis, laikinas (trumpalaikis). Vis dėlto manoma, kad žiniasklaidos poveikis yra latentinis. Reikia pripaž

No comments:

Post a Comment