Thursday, February 20, 2014

پوپ از 1925 به بعد به عنوان مشاور افتخاري هنرهاي ايراني در خدمت دولت ايران فعاليت مي كرد. وي همچنين


آرتور اپهام پوپ به سال1881.م در شهر فوئينكس ايالت روآيلند امريكا به دنيا آمد. وي تحصيلاتش را در دانشگاه براون به سال1906 با گواهينامه B.A (مخفف Bachelor of Arts: كارشناسي علوم انساني) و M.A (مخفف Master of Arts: كارشناسي ارشد علوم انساني) edl به پايان رسانيد. وي از سال1907 تا 1908 در دانشگاه كوزل به مطالعه پرداخت و از 1909 تا 1911 در دانشگاه هاروارد به تكميل مطالعات خود در رشته باستان شناسي و معماري مبادرت نمود. از سال 1911 تا 1917 با سمت دانشيار در دانشگاه كاليفرنيا به تدريس پرداخت و از آن زمان به مطالعه و نشر مقالات علمي خود درباره edl هنر و باستان شناسي ايران همت گماشت. پوپ در سال1923 به مديريت موزه لژيون دونور سانفرانسيسكو انتخاب گشت و از 1924 تا 1932 مشاور و موزه دار هنري موسسه شيكاگو بود.
پوپ از 1925 به بعد به عنوان مشاور افتخاري هنرهاي ايراني در خدمت دولت ايران فعاليت مي كرد. وي همچنين به عنوان مشاور هنر ايراني موزه پنسيلوانيا انتخاب شد. او از سال 1925 سرپرستي بيست هيات اعزامي علمي در ايران را به عهده داشت و به همراه همسرش دكتر فيليس آكرمن (پژوهشگر در حوزه هنر به ويژه در زمينه شمايل نگاري و منسوجات ايران و صاحب تاليفاتي درخصوص تاريخ ايران) با مسافرتهاي متعدد به شهرهاي ايران درباره هنر ايراني تحقيقات فراواني انجام داد. پروفسور پوپ از سال 1925 تا 1935 مشاور هنر اسلامي در شيكاگو بود و در سال 1926 از سوي دولت ايران براي طراحي و ايجاد غرفه ايران در نمايشگاه هنر ايراني در فيلادلفيا انتخاب شد. او در سال 1931 نمايشگاه صنايع ايران را در لندن و سپس در لنينگراد و مسكو برگزار edl كرد. اندكي بعد وي با تاسيس موسسه امريكايي هنر و باستان شناسي ايران در شهر نيويورك پروژه عكسبرداري از اشيا و اماكن هنري ايران را آغاز نمود.
در دهه1930.م به دنبال بركناري عده اي از خبرگان بنام تاريخ تمدن آسيا از دانشگاههاي edl اروپا توسط نازيها پوپ مدرسه مطالعات آسيايي را تاسيس كرد و با جذب اين متخصصان و براساس نگرش خويش از يكپارچگي آسيا اين مدرسه را وسعت بخشيد. در نظر او اين يكپارچگي به معناي ارتباط فرهنگهاي گوناگون آسيا از نظر مفاهيم هنري و مذهبي بود. اين موسسه با برخورداري از متخصصاني در زمينه آشورشناسي اسلام شناسي ايران شناسي نژادشناسي فلسفه زبان شناسي اقتصاد جامعه شناسي (به ويژه در حوزه خاورميانه و آسيا) و آموزش زبان سانسكريت edl عربي عبري فارسي (باستان و جديد) حبشي چيني تبتي و ويتنامي توانست به موسسه اي با مجوز صدور مدارج بالاي علمي تبديل شود. كثرت مطالعات آسيايي edl دهه 1960.م در امريكا درواقع مديون انگيزه اي بود كه پوپ آن را ايجاد كرد.
مدرسه و موسسه امريكايي edl هنر و باستان شناسي ايران به تدريج توسعه يافت و از سال 1947.م به موسسه آسيايي تبديل شد. اين موسسه در سال 1345.ش به دعوت دولت ايران از امريكا به ايران (شيراز) منتقل شد و زيرمجموعه دانشگاه پهلوي قرار گرفت. پس از آن بود كه پوپ و آكرمن به طوركامل در ايران استقرار يافتند. اين موسسه در نارنجستان از موروثات قوام الملك شيرازي مستقر شد. بخشي از فعاليت اين موسسه در ايران حمايت از باستان شناساني بود كه براي كاوش به ايران مي آمدند. پوپ مجله پژوهشنامه موسسه آسيايي را نيز در اين مدت تاسيس كرد.
محمدرضا پهلوي به پاس خدمات پروفسور پوپ به وي نشان تاج و سپس نشان همايون و جايزه مخصوص داد.8 همچنين وزارت فرهنگ نشان علمي درجه اول را به او اعطا كرد و انجمن آثار ملي پوپ را به عضويت وابسته خود برگزيد. دانشگاه تهران نيز ــ كه پوپ در آنجا استاد افتخاري هنر ايرانيان بود ــ به وي دكتراي افتخاري اعطا كرد.
موسسه آسيايي پس از انقلاب اسلامي ايران منحل شد. آرشيو بزرگ عكسهايي كه پوپ طي سالها فراهم آورده بود اكنون در موزه نارنجستان (شيراز) نگهداري مي شوند. شماري از اين عكسها نيز در كتابخانه ملي ايران قرار دارند. مجموعه اي از پارچه ها فرشهاي كهن و آثار عتيقه ايران و جهان كه او گردآورده بود اكنون در موزه نارنجستان هستند. كتابخانه پوپ شامل كتابهاي بسياري درباره تاريخ باستان شناسي هنر و زبانهاي ايراني edl هم اكنون در كتابخانه ميرزاي شيرازي دانشگاه شيراز به شكل مجموعه اي مستقل تحت عنوان مجموعه ايران شناسي پروفسور پوپ نگهداري مي شود.9
چارلز موريتز نويسنده امريكايي در كتاب بيست جلدي اش تحت عنوان Current edl Biography (بيوگرافي جاري) كه به شرح زندگي و فعاليت چهره هاي علمي سياسي ورزشي و... ايالات متحده امريكا مي پردازد اطلاعات ديگري از زندگي دكتر پوپ به دست مي دهد. وي در مورد پوپ مي نويسد: ... پوپ در سال1918 به همكاري با عضو مهم غيرنظامي edl ستاد دفاع عمومي جنگ پرداخت و در طرحي راجع به بررسي نحوه تشويق براي بالابردن كيفيت فعاليتهاي افسران مشاركت نمود... وي در 1919 به عنوان مشاور هنر ايراني در موزه ها و مجموعه هاي شخصي برگزيده شد. او به زودي دريافت كه فعاليتش به عنوان مبل غ فرشهاي ايراني درآمدش را پنج برابر حقوق پروفسوري اش افزايش مي دهد. پوپ بعد از ازدواج با فيليس آكرمن در ژوئن1920 به فعاليت در زمينه خدمات مشاوره اي شخصي پرداخت. همسر او دكتر آكرمن نيز در زمينه ايران شناسي و شناخت هنر نساجي و فرش ديگر كشورها استاد بود. آكرمن نيز مانند شوهرش از 1923 تا 1924 به عنوان راهنماي موزه هنر شيكاگو فعاليت مي نمود. پوپ براي مدت ده سال تا سال1934 راهنماي انستيتوي هنر شيكاگو edl در زمينه هنرهاي دوره اسلامي بوده است. وي در 1925 به همراه همسرش سفري طولاني edl را جهت بررسي هنر و آثار باستاني روسيه (قفقاز) و ايران به اين دو كشور آغاز نمود. او اولين كتابش موسوم به هنر ايراني را در سالي كه رضاخان پهلوي به پادشاهي رسيد چاپ نمود... درآمد پوپ از راه مشاوره در زمينه فروش اشياي تاريخي ايراني edl به دست مي آمد. او حدود ده هزار عكس از معماري ايران گرفت و اين عكسها را در پايتخت كشورهاي اروپايي

No comments:

Post a Comment