Saturday, February 22, 2014

وی همچنین افزوده است: من اغلب نامه نگاری اشمیت به مدیران گوناگون موسسات حامی خود و همکارانش و پاسخ آ


تهیه و تنظیم: مهسا اکبری اریک فریدریش اشمیت  ( Erich Friedrich Schmidt ) در سال 1897 در شهر بادن-بادن آلمان به دنیا آمد. ( م./1276ش. م./1343ش.) او از حفاران تخت جمشید و از اولین حفارانی بود که در ایران به انجام حفاری علمی پرداخت. وی خدمات شایانی به باستان شناسی و فرهنگ ایران کرده است. متاسفانه نظریاتی واهی و بی اساس در مورد این دانشمند بزرگ وجود دارد که در پایان این مطلب آمده است. ذکر این مطلب به معنای صحه گذاشتن بر آن نیست و تنها هدف از آوردن آن در این پرونده ذکر نظریاتی است که درباره این دانشمند بزرگ در فضای مجازی قابل دسترسی ایران وجود دارد.
فعالیت ها نظامیه یا مدرسه دوره سلجوقی در ری/بنیاد مختومقلی فراغی پیام تخت جمشید/جدید آنلاین شهرری غرق در رازهای سر به مهر/ خبرگزاری میراث فرهنگی سایت تاریخی سرخ دم لکی نمادی از تاریخ چندین هزارساله لرستان/فه رشه لکستان paint tool sai تاریخچه باستان شناسی رومشگان/ وبلاگ لرستان رومشگان باستان شناسی اندیشه12/ وبلاگ باستان شناسی اندیشه
درباره او تاراج بزرگ آثار باستانی ایران در زمان خاندان پهلوی+عکس/  روزنامه مشرق خروج صندوق های آثار باستانی paint tool sai ره آورد اشغال ایران/پایگاه جامعه تاریخ معاصر ایران: دوران چرا پهلوی با وجود اطلاع از ارزش آثار باستانی به آن چوب حراج زد / آیا بوی نفت انگلیس را از آثار باستانی ایران منصرف کرد / خبرگزاری دانشجو پاسخ به ادعاهای بی بنیان ناصر پورپیرار در مورد کاوشگری تخت جمشید/ آذرگشنسب
او استاد مؤسسه خاورشناسی دانشگاه شیکاگو paint tool sai بود و پژوهش های گسترده ای از سال تا در مناطق مختلف ایران نظیر تخت جمشید انجام داد. اشمیت همچنین paint tool sai اولین کاوش علمی در چشمه علی شهر ری را از سال م. تا م. انجام داد که به دلیل مرگ زودهنگام وی جز گزارشی مختصر چیزی از نتایج این کاوش ها منتشر نشد. در سال م. تیموتی متنی(به انگلیسی : Timothey Matney) با مراجعه به آرشیو کارها و یافته های اشمیت گزارشی با نام کاوش دوباره چشمه علی منتشر کرد که کورش روستایی آن را در سال 1377 شمسی در مجله باستان پژوهی ترجمه و به چاپ رساند.[ ]
پانویس paint tool sai
این پروژه که به هیات مشترک باستان شناسی در ایران مشهور است شامل حفاری های عصر مفرغ در تپه حصار نزدیک دامغان در شمال شرقی ایران و نیز شامل کاخ ساسانیان می شد که بر بقایای مکان های مسکونی پیش از تاریخ بنا شده بود. این کاخ مرکب از بناهای عظیم به همراه گچ کاری های بی نظیر دوره ی پیش از اسلام بود .
در نخستین فصل حفاری های تپه حصار اشیای بی نظیر بسیاری چون زیورآلات طلایی و مفرغی سلاح سنگ های قیمتی ظروف سفالین و ظروف زیبای مرمرین به دست آمد. گزارش های پوپ درباره حفاری های کاخ ساسانیان که در نشریه اخبار مصور لندن به چاپ رسید و نیز یافته های پیش از تاریخ او در اروپا و آمریکا شهرت فراوان یافت. علاقه عموم به چنین مسائلی نیز موجب تامین سرمایه ای گردید تا پروژه دامغان ادامه یابد و دانشگاه موزه را قادر ساخت تا در دهه های بعد تحقیقاتی در ایران و خاورمیانه انجام دهد .
    باستان شناسی خاور نزدیک
نویسنده در مقدمه کتاب نوشته است: این پروژه موفقیت paint tool sai عظیمی بود نه فقط به خاطر کشف بیش از 5000 شیئی و شمار بسیار زیادی دفینه بلکه بدان دلیل که یکی از اولین حفاری های منظمی بود که در ایران انجام می شد. رویکرد مردم شناختی اشمیت در عین حال که از دقت روش شناختی و نظریه باستان شناسی آن زمان بی بهره بود اما در آن دوران کاری انقلابی محسوب می شد .
در پایان فصل دوم این حفاری ها نیمی از مصنوعات حفاری شده انتخاب و به موزه ی دانشگاه paint tool sai فیلادلفیا ارسال شد نیمه دیگر طبق بند قانون جدید آثار باستانی ایران به موزه تهران سپرده شد. موزه هنر فیلادلفیا فقط از گچ کاری های معماری حفاری های کاخ ساسانی سهم برد. اشمیت و گروهش که شامل عکاسانی از روسیه سفید و لهستان بودند تقریبا paint tool sai 2600 عکس سیاه و سفید گرفتند که برخی از آنها کیفیت بی نظیری داشتند. اشمیت گزارش های موقت پروژه دامغان و اکثر اسناد آن ناحیه را به بایگانی موزه دانشگاه سپرد .
من (عایشه گورسن زالتسمان) هنگامی که در بایگانی موزه دانشگاه بر سفالینه های عصر مفرغ حاصل از تپه حصار تحقیق می کردم به عکس های مذکور علاقه مند شدم و به طور تصادفی مکاتبات 10 ساله اشمیت با مدیر موزه دانشگاه و سایر کارشناسان و دولتمردان را یافتم. اشاره اشمیت به عکس های آن ناحیه باعث شد 15 آلبوم عکس بسیار بزرگ را ببینم که مرکب بودند از تصاویر حفاری ها و سفر به خاور نزدیک .
وی همچنین افزوده است: من اغلب نامه نگاری اشمیت به مدیران گوناگون موسسات حامی خود و همکارانش و پاسخ آنها به او را ذکر کرده ام. نامه های مذکور بهترین منابع اطلاعاتی بی واسطه محسوب می شوند. از میان هزاران تصویر 49 عکس را برای چاپ در متن انتخاب کردم مضافا بر اینکه جزئیات مردم شناختی و باستان شناختی بازآفرینی و کیفیت های زیباشناختی را بسیار مورد توجه قرار دادم. این عکس ها تا به امروز برخی از بهترین منابع اسناد مصور نظر فرهنگی ایران و عراق مردم و آثار تاریخی شان به حساب می آیند .
وی در خصوص کشف این مدرسه افزود: نظامیه ری طی کاوشهای باستان شناسی بنام اریک اشمیت از زیر خاک خارج شد و چنانکه در گزارشهای اشمیت آمده مدرسه ری از جمله مدارس ایوان دار بوده با یک حیاط مرکزی و ایوان هایی در جوانب و حجره هایی در پیرامون این حیاط برای محل زندگی طلاب که بطور قطع در این مدرسه فضایی هم برای تدریس وجود داشته که به آن ˈمدر سˈ می گفتند .
این باستان شناس و عضو هئیت علمی دانشگاه ادامه داد: متاسفانه آقای اشمیت به طور ناگهانی فوت می کند و گزارشهایی که از وی بجای مانده تنها گزارش های روزانه بوده و هنگامی paint tool sai که این گزارش ها را در حفاری های ری مورد مطالعه قرار می دهیم با مدرسه ای روبرو می شویم که از نظر ساختار شبیه

No comments:

Post a Comment