Thursday, February 20, 2014

دیده بان محیط زیست ایران و جهان


دیده بان محیط زیست ایران و جهان
وبلاگ استت | وبلاگ
آناهیتا قزوینی زاده فیلمساز ایرانی مقیم ایالات emoticon متحده است. او دانشجوی مدرسه موسسه هنر شیکاگو است. در سال میلادی او برنده جایزه نخست فیلم های کوتاه سینه فونداسیون از جشنواره فیلم کن شد . همچنين وي نفر اول كنكور هنر دانشگاه سراري در سال ميباشد . فیلم ها
در چهارمین جشن مستقل فیلم کوتاه سینمای ایران در هشتم شهریور ماه توسط فرشته طائرپور و فرهاد توحیدی جایزه بهترین فیلمنامه به آناهیتا قزوینی زاده برای فیلم رها اهدا شد. فردی که برای دریافت جایزه وی بر روی صحنه حاضر شد گفت: ایشان برای گذراندن یک دوره فیلمسازی هم اکنون در امریکا هستند. اما دوست داشتند از هوشنگ گلمکانی تشکر کنند به خاطر اینکه ایشان باعث شدند وی به هنر فیلمسازی emoticon علاقمند شود. جایزه خود را هم به جعفر پناهی اهدا می کند.
من دو سال پیش به آمریکا رفتم که درس بخوانم و تصمیم اولیه ام این بود که فیلم هایم را در ایران بسازم و در آمریکا نشان بدهم ولی با مشکلاتی که این کار داشت (از جمله سفر زیاد و هزینه های آن) تصمیم گرفتم همان جا فیلم بسازم. فکر اولیه ام این بود که درباره جامعه ایرانیان در آمریکا فیلم بسازم ولی تمی که کار می کردم یعنی فیلم هایی درباره کودکان و تصاویری از بلوغ به مهاجرت چندان مربوط نبود. به دنبال کودکی بودم که بیشتر به این نوع نقش ها بخورد و قصه را بتوانم به فرهنگ و زبانی که آنها درش زندگی می کنند تبدیل کنم. بر این اساس بازیگرها را پیدا کردم و با هم کار کردیم. اعضای این فیلم خیلی به من کمک کردند در درک فرهنگ و بستری که قصه در آن اتفاق می افتد.
اولین کارهایی که در ایران کردم درباره بچه بود. یک فیلم کوتاه داشتم به نام "بچه وقتی بچه بود" و یک فیلمنامه بلند هم داشتم با نام سوگ که باز شخصیت اصلی بچه داشت. یک بخشی اش برمی گردد به علاقه خودم به این موضوع و بخش مهم دیگرش این که زمانی که در تهران بودم در کارگاه آقای کیارستمی آموزش دیدم و فیلم هایی که ایشان کار می کنند درباره بچه ها همیشه یک بخش مهمی از حافظه سینمایی من را تشکیل می داد. فکر می کنم بخشی اش از این می آید که من ایرانی هستم و سابقه خیلی قوی ای از سینمای کودک در ایران داریم. همه این ها باعث شد که به مساله خانواده و نحوه درک بچه ها از بزرگسالی توجه نشان بدهم.
شخصیتی که خاموش باشد و به شکل ناظر نگاه کند شخصیتی است که در کارهای قبلی ام از جمله "بچه وقتی بچه بود" و "سوگ" هم تکرار شده. فکر می کنم با مشاهده تغییرات درونی خیلی زیادی در بچه ها اتفاق می افتد. لحظه ای که از طریق مشاهده حضور خود را هم فراموش می کنند لحظه ای است که بیشترین تغییرات در آنها اتفاق می افتد و این چیزی است که من به آن علاقه دارم. دوست دارم نحوه واکنش شخصیت را در چیزهای خیلی درونی تری نشان بدهم مثل همان آدامسی که دارد می جود یا لحظه ای که خودش بجای مادرش تصمیم می گیرد که گوشش را سوراخ کنند. دوست دارم بخشی از زندگی او را نشان بدهم و تصوری را ایجاد کنم درباره زندگی آینده او.
برای ساخت فیلمی از این نوع یعنی فیلم مستقل با بودجه خیلی کم همان محدودیت ها وجود داشت. تفاوت این بود که من وقتی در ایران هم فیلم کار می کردم دانشجو بودم اما در آنجا حمایتی از لحاظ ابزار و امکانات کار از دانشگاه صورت نمی گرفت اما در آمریکا از این نظر امکانات بیشتری بود. مدرسه هنری من البته امکانات زیادی هم نداشت اما با این حال دسترسی به نور و وسایل فیلمسازی emoticon خیلی بهتر بود.
بله صد در صد. برای فیلم قبلی ام با فیلمبرداری کار می کردم به نام حمیدرضا احمدی که فیلمبردار بی نظیری است. همین طور برای صدا با وحید مقدسی که فکر می کنم گروه خیلی خوبی هستند و کیفیت کارشان خیلی خوب است. اگر با آنها کار می کردم فکر می کنم کیفیت تکنیکی فیلم به همین شکل بود.
در این بخش هجده فیلم انتخاب شده بود که چهار تا از آنها انیمیشن emoticon بود. آنقدر کارهای قوی ای بودند که شاید خودم انتظار جایزه را نداشتم اما به هر حال اتفاق افتاد. هیات داوران فیلم را خیلی دوست داشتند. اتفاق خیلی خوبی است و خیلی خوشحالم. جایزه مهمی است چون تضمین این است که فیلم بلند بعدی من در جشنواره کن نمایش خواهد داشت و این باعث می شود که حمایت بیشتری برای کارهای بعدی ام پیدا کنم که مسلما خبر خیلی خوبی است.
طرحی emoticon که الان برای فیلم بلند دارم در آمریکا می گذرد. البته ممکن است نظرم تغییر کند. باید حالا پس از این اتفاق به خودم زمان بدهم و فکر کنم. اما الان به هر حال دارم یک طرح اولیه می نویسم که در یک فضا و شهر آمریکایی اتفاق می افتد.
همیشه تو تاریخ و پیشینه هر کشور ملت و قومي افرادي وجود دارن كه از بقيه افراد اون جمع متمايز هستن حتي بين هم سنخ هاي خودشون هم اين افراد انگشت نماتر هستن ... سعي كردم نكات برجسته زندگينامه و موارد برجسته زندگي اين افراد رو تو اين وب بيارم تا شايد محركي باشه واسه اهالي اين مرز و بوم ... شايد لازمه كه تكوني به خودمون بديم واسه اينكه بتونيم وضعمون رو از ايني كه هست بهتر كنيم ... مطمئن هستم كه مطمئن هستيد اين وضعيت زندگي برازنده يك ايراني نيست ... به اميد اينكه روزي برسه كه از دوران خودمون تو تقويم تاريخ كشورمون خجالت نكشيم ...
فروردین 1392
دکتر محمدحسن خان لقمان ادهم حکیم الدوله
دریافت emoticon کد آپلود سنتر
كد تاريخ قمري شمسي و ميلادي به همراه مناسبت

No comments:

Post a Comment