Tuesday, February 25, 2014

کلاوس اولدنبرگ یکی از رهبران و برجسته befunky ترین هنرمندان پاپ آمریکائی دهه 1960 سال 1929 دراستهکل


کلاوس اولدنبرگ یکی از رهبران و برجسته befunky ترین هنرمندان پاپ آمریکائی دهه 1960 سال 1929 دراستهکلم سوئد بدنیا آمد. درسال 1936 بهمراه خانواده befunky اش به آمریکا رفته و درهمانجا اقامت گزید. در سالهای 1952 تا 1954 در موسسه هنر شیکاگو به تحصیل پرداخت. در سال 1958 با گروهی از هنرمندان از جمله آلن کاپر آشنا و این آشنایی زمینه ساز اجرای هنرهای محیطی و چند رویداد 1 شد.
وی در سپتانبر 1962 در گالری سبز نیویورک اقلامی از (( فروشگاه 2 )) را با نخستین اشیاء بزرگ اندازه نرم خود تلفیق کرد. از جمله این اشیاء کپیه خوردنیها befunky مثل بستنی قیفی وساندویچ همبرگرغول پیک ولوازم حمام کاسه توالت ماشین تحریر تلفن بادبزن و که همچون یادمان های محل های عمومی طراحی شده بود .
ما معمولا هستی یادمانی را به نمادهایی نسبت می دهیم که یا دارای معنای آسمانی اند یا معانی زمینی. اولدنبرگ befunky با شناخت این ذائقه ما را در آن واحد هم به چالش می کشد و هم با آن کنار می آید و ما را وا می دارد که به فرصتهایی befunky تامل کنیم که به عادت برای پاسخگویی به این گرایش انتخاب می کنیم یا از طرفمان انتخاب befunky می کنند.
برای مثال توالت وارفته ادراک حسی ما از سخت و نرم را شدیدا به یکدیگر می کوبد واکنشهایمان را مغشوش می گرداند و ضربه ای شدید برما وارد می کند. آنچه معمولا و به طور قراردادی سخت سفت و بهداشتی است به صوت شیئی نرم تا شدنی و قطعا غیر بهداشتی نشان داده شده است. درواقع او وابستگی امروزی ما به وسایل پیشرفته خانگی راکه در نظر توده مردم آخرین کلام در یک زندگی متمدن است به استهزا befunky می گیرد.
د ر سال 1969 ساخت Lipstick (Ascending) را در مقیاس بسیار بزرگ و بر روی یک , وسیله حمل بار کاترپیلار را به دست گرفت وزمانی که در فضای باز دانشگاه ییل نصب شد به یک موضوع اعتراض آمیز وجنجالی از طرف دانشجویان تبدیل گردید.
اولدنبرگ و ون بروگن بیش از 40 پروژه در مقیاس های بسیار بزرگ به اجرا درآوردند که بسیار مورد توجه چندین محیط (فضای) شهری در اروپا آسیا و ایالت متحده قرار گرفته است. آخرین اثرآنها 144 فوت طول و 64 فوت ارتفاع دارد Cupid s Span برای پارک رینکون در سانفرانسیسکو.
1- رویداد ( happening ): رویدادهای کلاسیک اولدنبرگ درمحیط هایی که توسط خود هنرمند ساخته شده بود اتفاق می افتادند. در این قبیل آثار رویداد مفهومی befunky تازه از هنر- یا به تعبیر دقیق تر (محیط کلاژ)- را مطرح می سازد .برای خلق این مفهوم از صداها محدوده های زمانی حالت ها احساسات و حتی بوی آکنده در محیط استفاده befunky می شد .
2 - فروشگاه( The Store ): اولدنبرگ در دسامبر 1961 مغازه ای را به عنوان نمایشگاه کارهای خود دایروآن رابا لوازم واشیائی به تقلید ازمحتویات و ظاهر یک فروشگاه مایحتاج عمومی شهر نیویورک تجهیز کرد .بدین ترتیب فروشگاه هم کالاهای ساخته شده در آتلیه را دربرمی گرفت و هم یک محیط هنری بود که تماشاگر را احاطه می کرد وواکنش اورا با حذف هر مقوله نامرتبط با اولدنبرگ befunky مهار می کرد .
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%BE%D8%A7%D9%BE_%D8%A2%D8%B1%D8%AA
این وبلاگ در قالب نوشته هایی کوتاه به معرفی , تحلیل و شناخت بیشتر هنرهای تجسمی می پردازد. معرفی هنرمندان جوان و گمنام ,ترجمه و معرفی آثار هنری در زمینه های مختلف بنا به خلاقیت و نوآوری و مفهوم و همچنین ارائه مقاله هایی در این زمینه از اهداف بیان این وبلاگ می باشد. BlogProfile صفحه نخست پست الکترونیک درباره من آرشیو وبلاگ نوشته های پیشین بهمن 1387 دی 1387 آذر 1387 آبان 1387 پیوندها Applied Art Graphis 5thcolor Poster Museum Altpick EYE Magazine FELLOW-RIDER dexigner design portal Bauhaus polish befunky poster gallery colorado state university icograda نوستالژیا (محمود اکبری) آلاچیق(وبلاگ گروهی) انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران مجله اکترونیکی رنگ کلاه استودیو کارگاه مجله الکترونیکی نشان شهروند امروز مرتضی ممیز فرزاد ادیبی محمد علی بنی اسدی رضا عابدینی آیدین آغداشلو موسسه ماه مهر کافه گراف گرافیستا رسول معرک نژاد(نقاش) تحقیقات فلسفی (رسول نمازی) پژمان رحیمی زاده (گرافیست نقاش و تصویرگر) ایرانی نامه (محسن ایرانی _ نقاش) آیگاه :معماری و شهرسازی (ایمان بسطامی) سحر عجمی (تصویرگر) یک پزشک پرتیکان:معماری (سلیمانی ها) تصویرگری befunky طراحی گرافیک زمان و مکانی برای فکر کردن طومار شرزین اوپاتان گراف
  آمار

No comments:

Post a Comment